Een tijd van komen en..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Sanavro - WaarBenJij.nu Een tijd van komen en..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Sanavro - WaarBenJij.nu

Een tijd van komen en.....

Door: sannesanavro

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 Oktober 2011 | Suriname, Paramaribo

na weer een nachtdienst begint me iets steeds duidelijker te worden: er sterven hier zoveel meer mensen dan in Nederland! In elk geval in het ziekenhuis waar ik werk. (hoop dat daar geen relatie mee is trouwens).
In de afgelopen week is er elke dag wel iemand overleden, meestal verwacht maar soms ook plotseling. De oorzaak? zeer late presentatie in het ziekenhuis door angst, gebrek aan geld, minder mogelijkheden van medische zorg. Het lijkt soms of sterven hier meer een onderdeel van het leven is dan in Nederland. Er wordt zeker gerouwd, elke bevolkingsgroep (en uiteraard elke persoon) op hun eigen manier, maar toch lijkt men zich er eerder bij neer te kunnen leggen. Ik denk dat het geloof (bijna 100% is gelovig) hier een grote rol in speelt.
Na deze heftige bevinding is het tijd voor een goede nachtrust na weer een roerige dienst...

• 14 Oktober 2011 - 09:03

Robert:

Respect voor je moeilijke werk en hopelijk blijf je de mooie aspecten zien van je werk daar in Suriname en van je verblijf.

• 14 Oktober 2011 - 10:05

Trudy:

Ja lieverd, herkenbaar dit verhaal over opvattingen van leven en dood: 'het hoort erbij' mentaliteit als reflectie van: daar hebben wij/heb ik geen invloed op. Religie speelt natuurlijk een grotere rol naarmate (veronderstelde) eigen invloed kleiner wordt geacht. Als je denkt dat het leven vooral in eigen hand is: waar heb je een god dan nog voor nodig?
    Interessante reflecties en verrijking van je (professionele?) bestaan. Wij hebben net ons visum op gehaald en gaan nu voor een internationaal rijbewijs en een kaart van Suriname! Ik heb ook hele leuke mini-cards gevonden bij het consulaat met allemaal mooie 'doe-dingen' in Suriname: van arts en crafts tot the ZOO. Het was er hartstikken druk maar we stonden toch binnen anderhalf uur met visa weer buiten. Daarna een kopje koffie gedronken op dit succes; nu verder met de voorbereidingen. Liefs en tot over 6 weken! Love you, je mams